Vuorovaikutus toimimaan koulussa (2.5 op)
Käytännönläheinen koulutus tarjoaa opettajille ja ohjaajille uutta tietoa ja ideoita vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tukemiseen oppilaiden kanssa, jotka hyötyvät puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointikeinoista.
Koulutus sisältää runsaasti esimerkkejä puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointikeinoista, kun ryhmässä on erityistä tukea tarvitsevia oppilaita. Koulutuksessa perehdytään kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen haasteisiin opetustilanteissa sekä siihen, millä tavalla kuvia, kommunikointikansioita ja tukiviittomia voidaan käyttää kommunikoinnin ja osallistumisen tukena opetuksessa ja vapaammissa sosiaalisissa tilanteissa.
Opetushallituksen maksuton täydennyskoulutus on suunnattu ala-koulun opettajille ja ohjaajille, joilla erityistä tukea tarvitsevia oppilaita opetusryhmissä.
Koulutuksessa on rajattu määrä paikkoja (22 hlö).
Kohti lukutaitoa (2 op)
Käytännönläheisessä koulutuksessa opitaan tunnistamaan ja ymmärtämään lukemaan oppimista hidastavia tekijöitä ja suunnittelemaan oppilaiden tarpeet huomioivaa opetusta. Lisäksi esitellään lukemaan ja kirjoittamaan innostavia menetelmiä sekä lukemisen polun eri vaiheisiin soveltuvia selkokirjoja. Tavoitteena on löytää tarkoituksenmukaiset toimintatavat, tunnistaa oppimisen vaikeuksien taustalla olevat syyt ja hyödyntää oppilaiden vahvuuksia, jotta heidän oppimisen potentiaalinsa saadaan käyttöön.
Koulutus koostuu viidestä iltapäiväluennosta ja kahdesta keskustelukerrasta. Keskustelukerroilla jaetaan kokemuksia, saadaan vertaistukea ja puretaan luentoihin liittyvä pienimuotoinen tehtävä.
Opetushallituksen tukema maksuton täydennyskoulutus on suunnattu esi- ja perusopetuksen opetushenkilöstölle, jotka opettavat luku- ja kirjoitustaitoa oppilaille, joilla on kehitysvamma tai muista syistä johtuen suuria haasteita luku- ja kirjoitustaitojen oppimisessa.
Koulutuksessa on rajattu määrä paikkoja (25 hlö).
Selkeää materiaalia yksilöllisiin tarpeisiin (2 op)
Käytännönläheisessä koulutuksessa tarjotaan työskentelytapoja ja vinkkejä, joiden avulla opettaja voi lisätä osaamistaan eriyttävän oppimateriaalin koostamisessa. Tavoitteena on jakaa uutta tietoa, miten luoda selkeää ja saavutettavaa oppimateriaalia, jonka tekeminen helpottaa opettajan työtä, eikä lisää sitä. Painopiste on oman materiaalin teossa erityistä tukea tarvitseville oppijoille.
Koulutuksessa käydään läpi selkokielisyyden periaatteita (teksti, kuva, ulkoasu) oppimateriaaleissa ja harjoitellaan tuttujen digityökalujen hyödyntämistä saavutettavampien versioiden rakentamiseksi. Koulutus esittelee myös tekoälyn mahdollisuuksia eriyttää oppimateriaalia. Osallistujat saavat tietoa myös oppimateriaalien tekijänoikeuksista.
Opetushallituksen tukema maksuton täydennyskoulutus on suunnattu perusopetuksen, ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön opetushenkilöstölle.
Koulutuksessa on rajattu määrä paikkoja (18 hlö).