KOHTI LUKUTAITOA ARTIKKELI 1: Kun opettaja oppii, oppijatkin oppivat Maiju Mäki
Lukipolku-sarjassa käsitellään lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen haasteita ja oppimisen iloa. Lukipolun artikkeleista opettaja saa vinkkejä, miten lukemisen ja kirjoittamisen oppimista voi tukea monipuolisesti ja miten oppijoille voi tarjota onnistumisen elämyksiä. Artikkelit etenevät lukemaan oppimisen eri vaiheiden mukaisesti äänteiden ja tavujen oppimisesta luetun ymmärtämiseen ja lukusujuvuuteen saakka.
Tässä artikkelissa pohditaan, kuinka tärkeää on, että opettaja tunnistaa oppimisen haasteiden takana olevat syyt. Kun opettaja on tietoinen syistä, jotka hidastavat oppilaan lukemaan ja kirjoittamaan oppimista, hänen on helpompi ymmärtää oppilasta ja suunnitella hänelle tarkoituksenmukainen opetustuokio. Siksi voidaan sanoa: ”Kun opettaja oppii, oppijatkin oppivat.”
Kohti lukutaitoa haasteista huolimatta
Lukemaan ja kirjottamaan oppimisella on valtava merkitys ihmisen mahdollisuudelle osallistua, vaikuttaa ja pärjätä elämässä. Siksi siihen panostetaankin paljon. Tälläkin hetkellä Suomessa on meneillään kymmeniä hankkeita, joiden avulla koulun tuen lisäksi pyritään innostamaan ihmisiä lukemisen pariin. Mutta aina ei pelkkä into riitä, kun taustalla on joukko oppimista vaikeuttavia tekijöitä. Into voi myös lopahtaa, kun edistymistä ei tapahdu harjoittelusta huolimatta. On myös niitä, joiden lukemaan oppiminen on niin haastavaa, ettei siihen meinaa uskoa oppijan lisäksi opettaja itsekään. Silloin mahdollisuudet oppia, on kaikista heikoimmat.
Syitä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen vaikeuksiin on monia. Yleensä aihetta käsitellään lukivaikeuden näkökulmasta, vaikka oppimiseen vaikuttavat monet muutkin syyt. Koska lukivaikeudesta on niin paljon tietoa olemassa, nostan nyt esille muita lukemaan oppimiseen vaikuttavia tekijöitä, joista opettajan, kuin myös vanhempien, olisi hyvä olla tietoisia.
Kun oppijalla on todettu oppimisen vaikeutta syystä tai toisesta, vaikeudet harvoin rajautuvat vain yhteen taitoalueeseen. Lukemaan ja kirjoittamaan oppimista voivat vaikeuttaa haasteet tiedonkäsittelytaidoissa, työmuistissa, motivaatiossa, kielellisissä ja motorisissa taidoissa, toiminnanohjauksessa, opitun taidon yleistymisessä, hahmottamisessa, itsesäätelyssä, tarkkaavuudessa tai / ja aisti-informaation vastaanottamisessa.
Kehitysvammaisilla oppijoilla ja monilla muillakin runsaasti tukea tarvitsevilla saattaa olla haasteita kaikilla näillä taitoalueilla. Lisäksi kehitysvammaisten oppijoiden oppimiskykyä heikentävät tavallista heikommat kognitiiviset taidot. Heikot kognitiiviset taidot eivät kuitenkaan estä lukemaan ja kirjoittamaan oppimista. Itse asiassa tutkimustulokset kertovat, että ihmisen älykkyysosamäärä ei suoraan kerro, mille tasolle hänen lukutaitonsa voi kehittyä. Samalla älykkyystasolla olevien ihmisten lukutaidoissa voi olla isojakin eroja. Syynä voi olla esimerkiksi se, että tietyt vahvuudet voivat toisia paremmin tukea lukemaan ja kirjoittamaan oppimista ja ne on osattu huomioida opetuksessa oikealla tavalla. Tutkimukset kertovat myös, että vaikeavammaiset oppijat voivat oppia äänteitä ja tunnistamaan sanoja, kunhan saavat siihen paljon harjoitusta. Tuloksia syntyy siis harjoittelemalla. Usein, se kuitenkin jää tarvetta vähäisemmäksi ja siksi edistymistä ei tapahdu.
Mainitut haasteet hidastavat oppimista, mutta eivät siis estä sitä. Esteenä voi ennemminkin olla henkilön itsensä tai muiden uskon puute lukemaan oppimiseen, jolloin harjoittelun määrä ei usein vastaa tarvetta. Syynä voi myös olla opettajien tiedon puute siitä, miten moniin haasteisiin voidaan vaikuttaa niin, että oppimista tapahtuisi. Kehitysvammatutkimuksien mukaan oppimista tapahtuu parhaiten silloin, kun opetus on järjestelmällistä, tehokasta, motivoivaa ja oppijoiden vahvuudet huomioivaa. Mainitun kaltainen opetus tuotti tulosta ja se tuli tutkijoille ja opettajille yllätyksenä, että tutkittavat todella oppivat oletettua paremmin.
Tehokkuuden ja järjestelmällisyyden lisäksi motivaatiolla ja vahvuuksien hyödyntämisellä on oppimisen kannalta suuri merkitys. Jos opettaja ei usko oppijan kykyihin, niin ei kyllä oppija itsekään. Opettajan taito huomioida oppijoiden haasteet ja löytää jokaisen vahvuudet korostuvat tällaisten oppijoiden opetuksessa. Jokaisella oppijalla on vahvuuksia. Opettajan tehtävänä on löytää ne ja onneksi siihen on keinoja.
Edellä mainittujen lisäksi opettajalla tulee olla ymmärrystä, miten esimerkiksi edellä mainitut haasteet vaikeuttavat lukemaan ja kirjoittamaan oppimista ja miten ne näkyvät oppimisessa ja oppijan käyttäytymisessä. Vain ymmärryksen kautta opettaja osaa muokata oppimateriaaleja, omaa vuorovaikutustapaansa ja oppimisympäristöjä oppimiselle optimaalisiksi. Silloin oppijan on helpompi ymmärtää opetusta, keskittyä olennaiseen ja painaa mieleen kuulemansa, näkemänsä ja kokemansa.
Opettajan työn helpottamiseksi olen tehnyt kirjan nimeltä Kohti lukutaitoa – kehitysvammaisuus ja lukemaan & kirjoittamaan opettaminen. Siihen on koottu tähän aiheeseen liittyvää teoriatietoa ja toimivia käytänteitä. Kirjan ensimmäisessä osassa perehdytään edellä mainittuihin haasteisiin ja annetaan vinkkejä niiden ratkaisemiseksi. Toisessa osassa kerrotaan, miten lukemaan opettaminen voisi tapahtua ja miten eri haasteet lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen vaiheissa näkyvät ja mitä niille voidaan tehdä.
Käytännönläheinen kirja antaa konkreettisia esimerkkejä siitä, miten mm. hahmottamisen, tarkkaavuuden, muistamisen, tiedonkäsittelyn, motivaation, opitun yleistämisen, vuorovaikutuksen, motoriikan, itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen vaikeudet näkyvät nimenomaan lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Kun tämän tietää, opettajan on helpompi suunnitella tarkoituksenmukaisia ja onnistumisen elämyksiä tarjoavia oppimistuokioita. Kun opettaja oppii, niin oppijatkin oppivat. Onnistuneet oppimistuokiot kannustavat ja rohkaisevat kumpaakin osapuolta yrittämään lisää ja näin saadaan positiivinen oppimisen kehä käyntiin, jossa kaikki huomaavat, että oppimista tapahtuu. Alla olevassa muistilistassa on lisää esimerkkejä, joihin kirjassa pureudutaan.
Opettajan muistilista
- Perehdy oppijasi oppimisen haasteisiin selvittämällä syitä ja esiintymistapoja.
- Selvitä oppijan vahvuudet ja mieti, miten hyödynnät niitä opetuksessa.
- Varmista, että tehtävien opetustaso on oikea. Niistä 80 % pitäisi mennä oikein.
- Älä siirry uuteen aiheeseen, jos oppimista ei ole tapahtunut.
- Kiinnitä huomiota omaan vuorovaikutustapaasi, jotta se on selkeä.
- Varmista, että oppijat ymmärtävät, mitä sanot ja käytä AAC-menetelmiä tarvittaessa.
- Kiinnitä huomio opetustahtiisi (puhe, toiminta), jotta se vastaa oppijoiden omaksumistahtia.
- Käytä monikanavaisia ja konkreettisia opetustapoja, jotka tukevat ymmärrystä.
- Opettele rytmittämään opetusta oikeanpituisilla tauolilla.
- Muokkaa ympäristöä oppijoiden tarpeiden mukaisiksi.
- Tee selkeitä oppimateriaaleja (kuvat, tekstit), jotta ne olisi helposti hahmotettavissa.
- Anna oppijoille mahdollisuus ennakoida tulevaa opetusta.
- Kertaa ja toista opittua asiaa päivittäin.
- Pilko opetus pieniin paloihin, jotta se on helpompi muistaa.
- Tarjoa lajittelu- ja ryhmittelytehtäviä, joissa opitaan hahmottamaan kokonaisuuksia.
- Tee opittu asia näkyväksi ja kerro siitä oppijoille.
- Korosta oppimisesta saatavia hyötyjä, jotta oppija ymmärtää miksi kannatta opetella.
- Käytä selkokielisiä materiaaleja.
- Hyödynnä teknisiä apuvälineitä tarvittaessa ja vaihtelun vuoksi.
- Muista harjoituttaa opitun yleistämistä eri tilanteissa, välineillä ja ihmisillä.
- Muista, että aina voi kokeilla, toimisiko jokin toinen keino.
Kirjan annista hyötyvät kaikki, jotka opettavat luku- ja kirjoitustaitoa oppijoille, joilla on suuria haasteita näiden tärkeiden taitojen oppimisessa. Kirja on myös hyvä yleisteos opettamisesta, koska se antaa tietoa siitä, mitä opetuksessa tulisi yleensäkin huomioida ja miten opetusta kannattaa toteuttaa. Lisäksi se antaa satoja vinkkejä luku- ja kirjoitustaidon harjoitteluun sekä tutustuttaa opettajia menetelmiin, mitkä soveltuvat käytettäväksi silloin, kun oppimisessa on suuria haasteita.
Kohti lukutaitoa – kehitysvammaisuus ja lukemaan & kirjoittamaan opettaminen Opikkeen verkkokaupassa